Recap SAP in Service klantendag 2018: 'Zo word je dus de slimste haven ter wereld!'

Klantendagen en klantbijeenkomsten zijn suf. Een verhaaltje in klasopstelling en daarna, met een beetje geluk, een lauwe bitterbal. Maar bij ons werkt dat niet zo. Want wij vinden namelijk dat een klantendag dezelfde ervaring moet zijn als die van een kind die voor het eerst naar de Efteling gaat. En daarom gingen we dit jaar met onze SAP in Service community naar misschien wel het mooiste havenbedrijf ter wereld. En hierbij was op voorhand al één ding zeker: deze dag blijft bij iedereen hangen.

Por5

David & Goliath

De wereldwijde havenwereld heeft wat weg van David en Goliat. De Aziaten, met Singapore en Shanghai, zijn de Goliath's (grootste) en Rotterdam en Antwerpen de David's. En als je niet de grootste meer kunt zijn? Dan zorg je er gewoon voor dat je de slimste wordt. Zodat je handiger, sneller en vooral ook efficiënter bent dan de andere havens. En daar doet Port of Rotterdam, of het Havenbedrijf – zoals de nuchtere Rotterdammers het zelf noemen- dan ook alles voor. Maar hoe wordt je de slimste haven ter wereld? En wat voor IT toepassingen gebruik je daar dan bij?

‘Als je de slimste wilt zijn, heb je niet genoeg aan SAP’

Het verdienmodel van het Havenbedrijf is simpel. Want naast een enorme hoeveelheid grond en vastgoed (assets), is de primaire inkomstenbron de havengelden. En hoewel Port of Rotterdam al jarenlang een trouwe SAP ECC gebruiker is, hebben ze er juist voor gekozen om de havengelden uit SAP te trekken. ‘Want als je de slimste wilt zijn, is SAP gewoon soms niet meer goed genoeg.’ geeft Dennis Maquelin, Service Manager bij Port of Rotterdam aan. ‘Het zal mij dan ook niets verbazen als we steeds meer uit SAP gaan trekken. Noem het best-of-breed, maar één ding is zeker: we halen steeds meer uit SAP.’

Por1

Zet maar een streep door 'SAP tenzij'

Heerlijk die Rotterdammers. Ze zijn direct, kritisch en openhartig over hun visie op SAP. En die was en is niet heel positief. ‘SAP wordt hier heroverwogen. Omdat het simpelweg niet goed en snel genoeg is om ons te ondersteunen bij onze missie om de meest slimme haven ter wereld te zijn. Innoveren doen wij buiten SAP. Want daar kan dat namelijk wel op een goede manier. En daar behalen we wel de snelheid die nodig is om de ‘oorlog’ te winnen.’

Het verhaal van Maquelin was kort en krachtig en zorgde voor de nodige vragen en discussie. Want blijkbaar is hij niet de enige die hiermee worstelt. Toch is er in het kritische verhaal van Maquelin een nuance aan te brengen. Want er wordt wel degelijk geïnnoveerd binnen SAP. En een mooi voorbeeld daar van is Robotics Process Automation. Waarmee ze eigenlijk voorop lopen op dit moment.

‘Robots krijgen geen burn-out en worden niet moe’

Voor het Havenbedrijf is de business case zo glashelder als Interpolis: Robotics Process Automation ligt in de lijn van slimmer werken en betekent bovendien dat er centen bespaard gaan worden. Robots worden namelijk niet moe. Processen lopen 24/7 door en de kans op fouten is eigenlijk nul. Grofweg kunnen we zeggen dat de investering van bijna een half miljoen zeker opweegt tegen de bijna EUR 800.000,- die het Havenbedrijf er mee verwacht terug te verdienen binnen twee jaar. ‘Het allerbelangrijkst is dat het Robotics Project vooral de belangrijke thema’s raakt die voor het Havenbedrijf belangrijk zijn: energietransitie, digitalisering en innovatie.’.

Mark Havenbedrijf

Process automation vs. Cognitive automation

‘Hoeveel mensen raken hun baan kwijt?’. Het is natuurlijk een voor de hand liggende vraag op het moment dat je een menselijke handeling gaat automatiseren. Maar het antwoord is meer genuanceerd dan de vraag. ‘Het is juist de bedoeling dat mensen meer waarde gaan creëren voor het bedrijf door meer taken uit te voeren die in het cognitieve spectrum liggen’, Process Robotics wordt namelijk geleverd door software die geconfigureerd kan worden op basis van rule-based taken. Hand-work, denk aan data overnemen van de ene naar de andere applicatie, zal de robot over gaan nemen. Maar informatie halen uit ongestructureerde bronnen? Dat is en blijft cognitive automation en blijft binnen het werk van ons brein. Simpel gezegd: alle handelingen die normaal in het proces binnen SAP plaatsvinden waarbij menselijke handen nodig zijn, worden door de robot overgenomen.

Robotics

‘Ik hoor zoveel onzin over Robotics’

In zijn verhaal merkt Topper op dat Robotics vaak verkeerd geïnterpreteerd wordt. En ook binnen het Havenbedrijf was dit het geval. ‘Mensen denken altijd dat Robotics gaat over pratende auto-robots, fysieke machines die papier vervangen en kunstmatige intelligentie die met spraak- of antwoordsoftware werkt. Maar dat is helemaal niet zo. Robotics draait namelijk om computer gecodeerde software (cross applicatie macro’s) en programma’s die mensen vervangen die herhalende rule-based taken uitvoeren met bestaande (SAP) applicaties. Bovendien bestaat de robot vaak naast de huidige infrastructuur en is hij ontworpen door de business en IT.’ Voor veel bedrijven die denken aan innovatie is Process Robotics juist veel dichterbij en meer tastbaar dan cognitive automation en AI-toepasingen.

Dus het verhaal rondom Robotics is tastbaar, dichtbij en vooral concreet. Daar kun je wat mee. Morgen al. Maar hoe zit dat nu met het Havenbedrijf? Want normaal staat onze klantendag in het teken van een kijkje in de keuken. Hoe konden we dit nu tastbaar maken?

'Pure waanzin!'

Na de verhalen was het tijd voor actie. En daarom hadden we, samen met het Havenbedrijf, gezorgd voor de twee snelste RIBS die in de haven liggen. Voor de zeemansleek: dat zijn speedboten waar meerdere mensen op vervoerd kunnen worden. En dat dit best een heftig dingetje kan zijn, bleek ook uit het feit dat je van te voren moet tekenen voor het feit dat de ‘leverancier’ niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor lichamelijk of geestelijk letsel. Dat dit enige vorm van twijfel bij enkelen met zich mee bracht, was niet heel verrassend. Maar als je dan eenmaal ‘op het water ligt’, waarbij je van onderaf de HS Rotterdam ziet liggen en vervolgens met 100 KM per uur over de Rotterdamse haven jaagt, is dat natuurlijk wel een adrenaline kick waar je nog jarenlang de kriebels van krijgt. En tijdens het ons diner bij Hotel New York ging het natuurlijk nergens anders meer over. En zo zie je maar weer; dit was geen klantendag. Dit was gewoon een feestje. Ons feestje.

Hbr

Ook eens kennis maken met ons netwerk en onze events? Neem gerust contact met ons op. Want je bent altijd welkom.